För dig som är trädgårds- och odlingsintresserad

Höstmöte i Bäcktorp

P1050031b

Ljusnarsbergs Trädgårdsförening höll Trädgårdens dag hos Ingrid Bengtsson i lördags. Det var skördefest och diverse aktiviteter, bland annat svampbestämning, mustning av äpplen och duktiga odlare sålde en del av sitt överskott. Man började redan kl. 10, men det var inte många som kom före 11. Då strömmade folk till, både medlemmar av trädgårdsföreningen och andra.

P1050025b

Margareta Torstensson hade fyllt ett bord med sina skördar och eftersom hon har mycket äpplen i sin trädgård, var det hon som bjöd på alldeles nygjord äppelmust. Gunnar Frimodig tog sig en rejäl titt på allt det goda och blev en av hennes kunder.

P1050024b

Gunilla Andersson hade med sig honung till försäljning och dessutom gör hon hudvårdsmedel av olika sorter. Salvorna innehåller olika örter och är alltså rena naturprodukter.

P1050027b

Birgitta Palm Andersson är en växthusodlare av det lite ”större” slaget. Paprika, chili, tomater och annat gror och utvecklas under hennes omsorg och hon hade en hel del att erbjuda. Här undrar Eva Kjellsson vad hon ska välja.

P1050021b

En närbild visar mera tydligt vad som finns på papptallrikarna.

P1050030b

Åsa Isaksson hade också letat sig fram till Bäcktorp. Hon binder kransar av olika växter och så här års är det bl.a. rönnbär, som ger färg åt kransarna.

P1050022b

På ett bord fanns blommor, kryddor och svamp. Det var Aina Pakola, som delade med sig av sin kunskap om svampar. Hon hade dessutom gjort i ordning några smakprov, där svamp var en av ingredienserna. En röra med creme fraice var mycket god och man kunde få skriva upp recepten.

P1050026b

Gårdsbutiken var öppen med kaffeservering och alla bjöds på kaffe. Här sitter Eva Kjellsson och Aina Pakola och fikar. Det blev en lyckad dag. 35 st fikade och undertecknad fick sälja allt som var med hemifrån, både inlagd gurka, bönor, purjolök och pärlhyacinter.

Text och foto: Ingrid Karlström

Like this article?