För dig som är trädgårds- och odlingsintresserad

Skogsträdgårdsodling på Stora Gården

Per-Klingberg

Trädgårdsföreningen bjöd i lördags in till en intressant föreläsning på Stora Gården.Per Klingberg, inflyttad från Stockholm men bördig från Lindesberg, berättade entusiastiskt om sin skogsträdgårdsodling. Ett trettiotal intresserade kopparbergare lyssnade.

Vad innebär då skogsträdgårdsodling? Per Klingberg berättade att det är en odlingsform där man odlar utan att gräva eller att tillföra konstgödning. Omsorg om jorden är viktig och vid växtval tänker man på vilka som binder kol och kväve. Idén med skogsträdgårdsodling är att härma naturen. Man odlar i olika nivåer som stödjer varandra. Höga trädplanteras mot den kalla vinden från norr. Därefter buskar och perenner. Genom att på så sätt skapa ett skogsbryn kan man förbättra mikroklimatet på tomten vilket i sin tur innebär en större mångfald av växter. Vi fick lära oss att det finns perenn spenat, att dagliljan är ätlig och att kärleksörten inte bara kan ätas av rådjuren.

soppa-pa-Tradgardsforeningen

Själva avnjöt vi en god soppa efter föreläsningen

Per-K-far-blommor

Trädgårdsföreningens ordförande Margareta Torstensson tackade för en inspirerande föreläsning