För dig som är trädgårds- och odlingsintresserad

Upptaktsträff i mars

Kvällens upptaktsträff för trädgårdsföreningen skedde i samverkan med församlingen. Den gemensamma nämnaren för såväl trädgårdsföreningen som församlingen är stöd till rättvis och hållbar odling.

maria-t

Kvällens intressanta föredrag hölls av Maria Torstensson. Maria är uppvuxen i Bångbro men arbetar sen 3 år på We Effect som kommunikatör. We Effect hette tidigare Kooperation Utan Gränser och Marias arbetsfält har varit Centralamerika med Costa Rica som bas och sju länder som arbetsfält.
Vi fick veta att i Guatemala lever över hälften av befolkningen på landsbygden. Ineffektiva odlingsmetoder gör utbytet inte alltid blir så bra. En tredjedel av barnen är till exempel undernärda.

publik

Ett trettiotal åhörare fick också lära sig att den bärande idén inom We Effectär hjälp till självhjälp. Maria berättade om ekologiska kaffeodlingar som sker i olika kaffekooperativ. Vi fick veta att odlingslotterna kan ligga svåråtkomligt till och att man använder sig av naturliga barriärer mellan odlingarna för att hindra att den fruktade bladrosten ska sprida sig och slå ut hela skördar. Barriärer är inte staket utan odlingar av bananer och citrus.
Odlingar kan också ske i trädgårdar med flera olika slags grödor. Med bättre kunskap om odlande och flera olika sorters grödor kan hungern hållas borta.

fika

En föreningsträff utan kaffe och lotteri är snudd på otänkbart. Naturligtvis hade kaffekommittén levererat goda smörgåsar och lika gott kaffe. Lotterivinsterna den här gången var förutom ekologiskt kaffe väskor och armband distribuerade genom We Effect.

Trädgårdsföreningens ordförande Margareta Torstensson avtackade Ingegerd Alexandre som avgår efter många år i valberedningen. Tack för gott arbete!

fair-trade

Sist men inte minst kan det påminnas om att Ljusnarsbergs församling säljer Fair Tradeprodukter i församlingshemmet . Det finns socker, olja, nötter, kaffe, vävda halsdukar, porslin och smycken. Säkert något annat också. Kopparbergarns utsände föll för några chokladkakor. Det är lätt hänt.

Text och foto: Birgitta Palm Andersson

Like this article?