För dig som är trädgårds- och odlingsintresserad

Ympdag i Bäcktorp

handledning

Till Bäcktorps Gård kom 35 personer för att lära sig ympa äppelträd. Ledare för kursen var Lasse Bergsten, lärare vid Kvinnersta Lantbruksgymnasium.

info

Han började med att berätta hur en bra ympkniv skulle se ut. Eggen skall bara slipas på en sida för att få en slät och lång snittyta.

Ymat

En lång snittyta ger bättre fästpunkt.  Är fästytan för kort är det lätt att ympen vickar lös.

traning

Man fixerar ympen med gummisnodd eller elteip. Binder man med bambu är det lätt att den växer in i stammen.

ympsnitt

Deltagarna fick börja med att skär ympsnitt i Salix. Man håller kniven still och dra kvisten annars blir det lätt en ”uppförsbacke” i ändan på ympen.

lyssna

Grundstammar fanns till salu och trädgårdsföreningens medlemmar höll med ympkvistar från olika sorters äpplen.Grundstammen togs fram på Alnarp, därav namnet A2, på fyrtiotalet. Äppelsorten heter Malus. Bergsten berättade att det inte går att sätta en kärna och tro att man får samma äpple. Man måste ta delar av kvistar om man skall förnya sitt äppelträd.

Bergsten avfärdade också myten om att det går att ympa äpple på andra träslag. Det ända som fungerar är att ympa äpple och päron på rönn eftersom de alla tillhör rossläktet.

Det fanns möjlighet att köpa kaffe och handla i Bäcktorps Gårdsbutik.

Text: Thyra Lundell
Foto Bengt Lundell